ICE Amsterdam - Basel

De Duitse hogesnelheidstrein ICE rijdt één maal per dag vanuit Amsterdam naar het Zwitserse Basel. Deze trein rijdt tot 15 juli 2024. Daarna wordt deze trein afgeschaft. De trein haalt onderweg snelheden tot 300 kilometer per uur. De treinreis Amsterdam - Basel duurt ongeveer 6,5 uur. Er worden treintickets verkocht vanaf € 37,90.

Dienstregeling ICE Amsterdam - Basel

De trein naar Zwitserland vertrekt normaal gesproken om 8:08 uur uit Amsterdam Centraal. Vanwege werkzaamheden kan het echter regelmatig voorkomen dat de trein een afwijkende dienstregeling heeft en tot een half uur eerder vertrekt. Zeker rond de vakantieperiodes is de dienstregeling vaak aangepast. Na Amsterdam Centraal zet de trein zich in beweging naar Utrecht, daar vertrekt de trein rond 8:37 uur. Verder stopt de trein in Nederland nog in Arnhem (v. 9:07). In Basel komt de trein om 14:47 uur aan. 

LET OP, de trein Amsterdam- Basel zal vanaf 15 juli 2024 komen te vervallen.

Dienstregeling Amsterdam - Basel

Standaard Dienstregeling Werkzaam-heden*
Amsterdam Centraal 8:08 7:38
Utrecht Centraal 8:37 8:07
Arnhem Centraal 9:08 8:38
Düsseldorf Hbf 10:22 10:22
Keulen (Hbf of Deutz) 10:54 10:54
Frankfurt Flughafen 11:52 11:52
Mannheim 12:27 12:27
Basel Bad, a. 14:35 14:35
Basel SBB, a. 14:47 14:47

Dienstregeling Basel -> Amsterdam

Standaard Dienstregeling Werkzaam-heden*
Basel SBB 15:13 15:13
Basel Bad 15:24 15:24
Mannheim 17:36 17:36
Frankfurt Flughafen 18:09 18:09
Keulen (Hbf of Deutz) 19:10 19:14
Düsseldorf Hbf - 19:38
Arnhem Centraal, a. - 20:58
Utrecht Centraal, a. 22:02 21:31
Amsterdam Centaal, a. 22:28 21:58

De dienstregeling geeft een indicatie en toont niet alle stops in Duitsland. Met name de dienstregeling bij werkzaamheden hangt af waar er gewerkt wordt. Soms vervalt te stop in Arnhem en rijdt de trein via Den Bosch.

Zitplaatsen in de trein

Reserveren voor de ICE is aanbevolen, maar niet verplicht. Voor 4,90 euro heeft u een gegarandeerde zitplek. Op uw ticket staat een rijtuignummer en een zitplaatsnummer. De ICE naar Basel bestaat vaak uit twee treinstellen. Op het perron staan borden waarop de actuele samenstelling te zien is. Er hangen ook letterborden op het perron die duidelijk maken waar welk rijtuig ongeveer stopt. 

Een bord met de treinsamenstelling.

Reizen met de ICE: 1e klas of 2e klas?

Voordelen 2e klas

+ Stekker aanwezig bij elke twee stoelen.
+ Comfortabele stoelen, meer beenruimte dan bij het vliegtuig
+ Extra ruimte voor bagage (in vergelijking met Nederlandse treinen)
+ Bordbistro aanwezig 
+ Treinen zijn uitgerust met wifi

Foto interieur (zowel bij 1e als 2e klas): (c)  Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

Voordelen 1e klas

+ Stekker aanwezig bij elke twee stoelen.
++ Comfortabele stoelen, extra beenruimte in vergelijking met de 2e klas.
++ Stoelen zijn breder, en voorzien van leer.
+ Extra ruimte voor bagage (in vergelijking met Nederlandse treinen)
++ Catering bij de zitplaats (voor de hapjes en drankjes betaalt u wel)
+ (Duitse) kranten aanwezig 
+ Treinen zijn uitgerust met wifi