Zwitserse Spoorwegen (SBB)

De SBB is de Zwitserse NS. De SBB rijdt op een netwerk van 3.000 kilometer spoor, waarvan een deel gedeeld wordt met andere maatschappijen. De SBB laat dagelijks 8.000 tot 9.000 treinen rijden. Daarmee is het netwerk van Zwitserland het drukste spoorwegnetwerk van Europa.

De Zwitserse spoorwegen verzorgen het treinverkeer op alle belangrijke trajecten. Vrijwel alle intercity’s worden verzorgd door de SBB. Er zijn ook nog vele andere vervoerders in Zwitserland actief. Maar daar hoef je je als reiziger niet in te verdiepen. Vrijwel alle reisinformatie – inclusief van bussen en boten – is te vinden op sbb.ch. Ook kun je via de kaartautomaat of via sbb,ch tickets kopen naar iedere bestemming. Hierbij geldt eveneens: inclusief vrijwel alle bussen en boten.

In Zwitserland is de trein relatief duur. Daarom is het verstandig om als u tijdens uw verblijf regelmatig op pad gaat een treinpas te kopen. Dan kunt u tegen een vaste prijs heel Zwitserland doorreizen. Ook weer inclusief vrijwel alle bussen, trams en boten. De kaart is niet geldig bij kabelbanen, maar meestal krijgt u daar 50% korting. De precieze geldigheid van een treinpas wordt duidelijk op onderstaande spoorkaart van Zwitserland.

Treinreizen in Zwitserland zijn misschien niet goedkoop, maar je krijgt er ook een hele belevenis voor terug. En veel comfort en een stipte reis. De treinen van de SBB staan namelijk bekend om hun punctualiteit. Als er toch vertraging is, dan blijven treinen vaak op elkaar wachten. Als dat niet kan, wordt dat omgeroepen en wordt er informatie gegeven over de volgende verbinding. Toch is de kans erg klein dat je een aansluiting mist.

In een aantal intercity’s zet de SBB een restauratierijtuig in. Dan kunt u onderweg dus ook een hapje en een drankje nuttigen. Ook aan kinderen is er gedacht, want een deel van de intercity’s heeft een rijtuig speciaal voor kinderen. In dat rijtuig is er zelfs een glijbaan, en allerlei andere faciliteiten voor kinderen. Om extra te kunnen genieten van het uitzicht hebben sommige treinen in de 1e klas ook een panoramarijtuig. Dat geldt bijvoorbeeld bij de meeste interregio’s tussen Basel en Locarno en Zürich en Locarno.

Bijzonder aan het Zwitserse spoorsysteem is dat er op verschillende stations aansluiting wordt gegeven van alle treinen op alle treinen. Op grote stations als Basel, Bern en Zürich komen de meeste treinen even voor heel binnen, en vertrekken ze vervolgens even over heel. Om dit systeem van aansluitingen mogelijk te maken moeten treinen tussen de drie steden korter dan een uur onderweg zijn. Om dat mogelijk te maken is de infrastructuur aangepast. Dat is typerend van de Zwitserse filosofie; er wordt gedacht in mogelijkheden, en als het in de bestaande situatie onmogelijk is, dan worden er maatregelen getroffen om te zorgen dat het wel mogelijk wordt.

Tussen de grote Zwitserse steden laten de Zwitserse spoorwegen minimaal één keer per uur een intercity rijden. Soms ook nog aangevuld met interregio’s – snelle treinen, maar door extra stops langzamer dan de intercity. Tussen Basel en Zürich rijden er bijvoorbeeld twee intercity’s per uur, en twee interregio’s per uur. Daar bovenop rijdt er ook nog een interregio die Basel SBB rechtstreeks met de luchthaven van Zürich verbindt.

Internationale treinen zijn in Zwitserland geïntegreerd met de binnenlandse treindienst. Zo heeft de TGV Zürich – Parijs tussen Zürich en Basel ook de functie van intercity. Datzelfde geldt voor de ICE, die bijvoorbeeld tussen Basel en Interlaken ook de functie heeft van binnenlandse intercity. Net als de gewone intercity zijn ook de internationale treinen binnen Zwitserland toeslagvrij en toegankelijk zonder reservering (nachttreinen uitgezonderd).

Sommige intercity’s rijden onder de naam ICN. Dat staat voor InterCity Neigezug. Deze intercity’s worden gereden met speciale treinen met kantelbaktechniek. Dankzij deze treinen konden de Zwitserse spoorwegen reistijden verkorten, zonder dat investeren in de infrastructuur nodig was. De kantelbaktechnologie maakt het namelijk mogelijk om in een bocht naar binnen te hellen, waardoor de trein aanmerkelijk sneller door bochten kan rijden. De ICN-treinen worden onder andere ingezet tussen Basel / Zürich – Biel/Bienne – Genève / Lausanne. Ook rijden de treinen tussen Zürich / Basel – Lugano (- Chiasso).

Foto’s: Copyright SBB (inclusief foto’s via Flickr)

Categorie: Informatie | Tags:
© Copyrights 2013 | Zwitserland per Trein