Foto's in de header: (c) SBB / Zwitserland Tourisme

Gornergrat spoorlijn: vanuit Zermatt naar uitzichtpunt Matterhorn

De Gornergrat spoorlijn ligt in het zuidwesten van Zwitserland en wordt ook wel de Matterhorn Express genoemd. Het traject is al sinds 1898 in gebruik en was destijds de eerste geheel elektrische tandradbaan van Zwitserland. De trein brengt je naar één van de hoogst gelegen stations van Europa (3089 meter). Op het eindstation is er prachtig uitzicht op de Matterhorn.

9,3 kilometer

Alhoewel het slechts een rit is van 9,3 kilometer duurt de adembenemende treinreis net iets meer dan een half uur. Gedurende de rit ploetert de trein met een gemiddelde stijgingspercentage van 16% de berg op. Tijdens de reis wordt totaal een hoogteverschil van een kleine handenhalve kilometer overbrugt. Het autovrije Zermatt ligt namelijk op 1600 meter.

Vertrek vanuit Zermatt

Het vertrekpunt van de Gornergrat-trein ligt tegenover het station waar je vanaf Täsch in Zermatt aankomt. Dat de Gornergratbahn tevens bekendstaat als de Matterhorn Express komt doordat de beroemde berg Matterhorn vlakbij ligt. Zermatt bevindt zich aan de voet van deze 4478 meter hoge sneeuwreus, die gedurende een groot deel van de treinreis het landschap domineert.

De tunnels tussen Findelbach en Riffelalp

Niet lang nadat de trein uit Zermatt vertrokken is rijdt deze over de 50 meter hoge en 93 meter lange Findelenbachviadukt naar het op 1770 meter gelegen Findelbach. Wanneer dit eerste tussenstation gepasseerd is, vindt de Gornergrat-trein op weg naar station Riffelalp achtereenvolgens de Gsässtunnel, de Bränfluhtunnel, de Kühlerbrunnentunnel en de Landtunnel op zijn route. Daarvan is de Kühlerbrunnentunnel van 19 meter het kortst en de Landtunnel met 179 meter het langst. Op dit traject van ruim twee kilometer stijgt de Gornergrat spoorlijn van 1770 meter naar 2200 meter. Onderweg rijzen aan de ene kant berghellingen op, terwijl je aan de andere zijde kunt genieten van bossen, valleien en het uitzicht op de Alpentoppen. Een lawinegalerij op de route zorgt ervoor dat deze als zomertraject aangelegde spoorbaan ook in de winter kan blijven rijden.

Het steilste stuk van de Gornergrat spoorlijn

Na station Riffelalp ondergaat de spoorbaan over een afstand van een kilometer een stijging van 2210 naar een kleine 2350 meter. De bomen maken hier gaandeweg plaats voor groene alpenweiden in de zomer en witte hellingen in de sneeuwmaanden. De enigszins gekromde piek van de Matterhorn is als opvallend punt in de verte zichtbaar. Wanneer de trein het op 2348 meter gelegen station Riffelboden achter zich laat, gaat de spoorlijn merkbaar omhoog. In een kilometer klimt de trein naar 2582 meter, de hoogte waarop station Riffelberg zich bevindt. Met een stijgingspercentage van 20% is dit het steilste deel van de Gornergratbahn. Kort voordat station Riffelberg wordt gepasseerd, rijdt de trein onder de 770 meter lange Riffelbordlawinegalerij door.

Op weg naar eindstation Gornergrat

Tijdens het laatste deel van de reis stijgt de Gornergrat spoorlijn snel naar grotere hoogten. Na het Riffelmeer te zijn gepasseerd, komt het op 2819 meter gelegen station Rotenboden in zicht. Terwijl de omringende bergtoppen steeds lager lijken te worden, klimt de trein in de laatste anderhalve kilometer nog eens bijna 300 meter. Het uitzicht wisselt hier snel, waarbij de valleien en dalen van het Alpengebergte zich soms rechts en dan weer links bevinden. Als het eindstation bijna bereikt is, loopt de Gornergratbahn even over een relatief smalle bergrichel. Op 3089 meter hoogte eindigt de treinreis op station en uitzichtpunt Gornergrat, waar tevens een hotel, restaurant en winkelcentrum zijn. De top van de berg ligt slechts 45 meter hoger.

Treintickets: Gornergrat Bahn

De tarieven op de Gornergrat spoorlijn zijn seizoensafhankelijk. Voor een enkeltje Zermatt - Gornergrat betaal je van november tot en me april 40 CHF. Een prijs van een retourtje is het dubbele. In mei en juni, maar ook in september en oktober kost een enkeltje 51 CHF en een retourtje 102 CHF. In het hoogseizoen, juli en augustus, loopt de prijs verder op naar 59 CHF per enkele reis en 118 CHF voor een retourtje. In het laagseizoen (november t/m april) kan er na 12:15 uur retour worden gereisd voor slechts 60 CHF. Tussen 1 mei en 31 oktober bestaat het Good Afternoon Ticket, een retourtje voor 72 tot 82 CHF. Dit is geldig vanaf 15:36 uur. Wil je verzekerd zijn van de beste zitplaatsen met het mooiste uitzicht? Dan betaal je bovenop je treinticket een toeslag van 10 CHF (voor 12:00 uur) of 5 CHF (na 12:00 uur).

Treintickets: Interrail en Swiss Pass

De Swiss Travel Pass geeft 50% korting op de reguliere tarieven van de Gornergrat Bahn. Ook de Swiss Half Fare Card geeft 50% korting. Reizigers met Interrail krijgen geen korting.

Dienstregeling Gornergrat Bahn

In de zomerperiode rijdt de Gornergrat Bahn elke 24 minuten. In het voorjaar en najaar rijdt de trein ongeveer elke 35 minuten. In november is de frequentie het laagst en rijdt de trein ongeveer elk uur. Let op: vanwege het coronavirus zijn de frequenties lager dan gepland en weergegeven. De trein heeft enige tijd niet gereden, maar rijdt per 6 juni weer wel.

De dienstregeling is vrijwel elk jaar hetzelfde, alleen de startdatum van de seizoensdienstregeling 

Dienstregeling zomer 2020

In 2021 zal een soortgelijke dienstregeling gelden, de startdatum kan echter afwijken.

Dienstregeling voorjaar en dienstregeling najaar

Dienstregeling late najaar (november)