Beroemde Zwitserse spoorviaducten en bruggen

In het Alpenland Zwitserland zijn er veel viaducten, bruggen en tunnels nodig om de hoogteverschillen te kunnen overbruggen. Dat levert prachtige meesterwerken op, zoals het wereldberoemde Landwasserviaduct bij Filisur. Maar er zijn veel meer voorbeelden te noemen. In dit artikel zetten we een aantal voorbeelden op een rij. 

De top drie hoogste spoorviaducten van Zwitserland

Wiesenviaduct

Dit viaduct bevindt zich op het traject Davos - Filisur van de Rhätische Bahn. De totale lengte bedraagt 204 meter, en de hoogte bedraagt 88 meter. Dit spoorviaduct staat sinds 1909 in gebruik. In de zomermaanden passeert dagelijks de legendarische Rhätische Krokodil dit viaduct.

Foto: David Gubler, CC BY-SA 3.0

Solis Viaduct

Ook op het netwerk van de Rhätische Bahn, op de Albula spoorlijn tussen Thusis en Tiefencastel is het één na hoogste spoorviaduct van Zwitserland te vinden. Dit indrukwekkende viaduct heeft een maximale hoogte boven de rivier van 89 meter. De lengte van de brug is 164 meter lang. 

Sitterviaduct (SOB)

Het Sitterviaduct heeft de eer met 99 meter het hoogste spoorviaduct van Zwitserland te zijn, zie ook onze lijst met Zwitserse spoorrecords. De Voralpen-Express rijdt via dit viaduct, dat zich bevindt op het netwerk van de Südostbahn. Met 365 meter is dit viaduct ook betrekkelijk lang.

Foto: David Gubler, CC BY-SA 3.0

Spoorviaducten bij de SBB

Viaduct van Grandfey

Zeker ook indrukwekkend is het viaduct van Grandfey, op de spoorlijn Bern - Fribourg. In het gehucht Grandfey doorkruist de trein het diepe dal van de Saane. Het viaduct is in 1927 vernieuwd en wordt beheerd door de SBB. 

Foto: David Gubler, CC BY-SA 3.0

Spoorviaduct van Bern

Dit viaduct is maar liefst 1092 meter. Bij de opening in 1941 was het de langste viaduct van Zwitserland. In Zwitserland wordt het viaduct vaak Lorraineviadukt genoemd. Parallel aan dit viaduct loopt de Lorraine-brug.

Landwasserviaduct, Filisur

Het Landewasserviaduct is één van de beroemdste spoorviaducten van Zwitserland. Het bevindt zich vlak voor station Filisur op de Albula spoorlijn. Onder andere de Glacier Express en de Bernina Express passeren dit bouwwerk. Bijzonder is dat het bouwwerk een bocht maakt van 45 graden, over een boogstraal van 100 meter. Het viaduct is 65 meter hoog en 136 meter lang. Het geheel steunt op vijf pijlers. Vanaf station Filisur kan er gewandeld worden in de omgeving van dit indrukwekkende bouwwerk. Op ongeveer 10 a 15 minuten wandelen van station Filisur is er een uitzichtspunt op dit viaduct.

Keerviaduct van Brusio

Keertunnels zijn er meerdere, maar een keerviaduct is vrij uniek. Op de Bernina spoorlijn bij Brusio is een dergelijk viaduct te vinden. Dankzij het viaduct kan de trein afdalen / stijgen met een hellingsgraad onder de 7 procent, waardoor er geen tandradsysteem nodig is. De cirkelvormige boogbrug is geopend in 1908 en bestaat uit negen overspanningen van elk 10 meter. 

Beroemde treinen & bruggen

  • De route van de Voralpen-Express gaat via 444 bruggen en viaducten. Het bekendste viaduct is Sitterviaduct. De Voralpen-Express verbindt St. Gallen met Luzern.
  • De route van de Bernina Express gaat via 55 tunnels en 196 bruggen en viaduct. De bekendste zijn hier al genoemd: het spiraalviaduct van Brusio en het Landwasserviaduct.
  • De route van de Glacier Express gaat via 291 buggen en viaducten.