Autotrein Realp – Oberwald (Furka)

Tussen Realp en Oberwald rijdt overdag minimaal 1x per uur een autotrein via de Furkatunnel. Dankzij de autotrein kunt u ook als de Furkapas bij winterse omstandigheden is gesloten uw reis doorzetten. Bovendien is de autotrein sneller.

De rit met de autotrein Realp – Oberwald duurt ongeveer 15 minuten. Een deel van de week rijdt de trein ieder half uur, van dinsdag t/m donderdag geldt er een uurdienst.

Dienstregeling Oberwald – Realp
Vrijdag t/m maandag: 5:35 t/m 22:05, ieder half uur (ook op feestdagen)
dinsdag t/m donderdag: 5:35 t/m 21:35, ieder uur

Dienstregeling Realp – Oberwald
Vrijdag t/m maandag: 6:05 t/m 22:35, ieder half uur (ook op feestdagen)
dinsdag t/m donderdag: 6:05 t/m 22:05, ieder uur

Tarieven
Voor één personenauto geldt er een tarief van 30 CHF (in de zomer 25 CHF). Een motorrijder betaalt 19 CHF, een fietser 12 CHF. Motorrijders en fietsers worden geadviseerd 15 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

Situatieschets: 2013

Autotreinen Zwitserland

Op een aantal routes in Zwitserland rijden speciale autotreinen. Deze worden met name ingezet als de autoweg een veel langere route heeft dan de trein. Soms ontbreekt er zelfs een weg voor de auto, en bent u dus aangewezen op de autotrein.

  • Kandersteg – Goppenstein, ieder half uur een autotrein
  • Kandersteg – Iselle (Italië), enkele treinen per dag van maart t/m oktober, reserveer vooraf
  • Realp – Oberwald, 1 tot 2x per uur (Furka-pas)
  • Andermatt – Sedrun: 2 tot 3x per dag (Oberalp-pas)
  • Klosters-Selfranga – Sagliains (bij Lavin): meestal ieder half uur

In de meeste gevallen is reserveren niet nodig of mogelijk, en kunt u zo aan komen rijden en uw auto op de trein rijden. De tarieven zijn per voertuig. Vaak gaat het om een tarief tussen de 20 en 30 CHF per auto (enkele reis).

Bern Airport per bus en trein

Bern Airport is in verhouding tot de andere luchthavens in Zwitserland minder goed per openbaar vervoer bereikbaar. Tussen Bern Airport en station Belp reist u per bus (lijn 334 of lijn 160). Vanaf Belp reist u per trein verder naar Bern. Reistijd: circa 30 minuten.

Vanaf het centrum van Bern heeft u ongeveer 2x per uur een verbinding met Bern Airport. Vanaf station Bern neemt u de S-Bahntrein naar Belp. Na ongeveer 21:30 uur rijden er geen bussen meer van en naar Bern Airport.

SkyWork vliegt vanaf Amsterdam naar Bern Airport, zie de website van de luchthaven.

Trein Genève Airport

GeneveAirportGenève Airport is behalve een luchthaven ook een treinstation. Dankzij dit treinstation is de luchthaven van Genève aangesloten op het Zwitserse intercity-netwerk.

Frequenties:

  • 5x per uur naar Genève, reistijd: 7 minuten
  • 4x per uur naar Lausanne, reistijd 42-48 minuten
  • Eens per twee uur naar Basel, reistijd 2 uur en 44 minuten
  • 1 tot 2x per uur naar Zürich, reistijd circa 2 uur en 50 minuten
  • 2x per uur naar Bern, 1 uur en 50 minuten
  • 1x per uur naar Luzern, 2 uur en 54 minuten
  • 2x per uur naar Brig, 2 uur 38 minten
  • 2x per uur naar Sion, ongeveer 2 uur
  • 2x per uur naar Sierre/Siders, 2 uur en 10 minuten

In Nederland kunt u het Swiss Transfer Ticket kopen (online). Met dit ticket kunt u vanaf Genève Airport reizen naar ieder gewenste bestemming in Zwitserland. Binnen een maand mag u met dit treinticket bovendien weer terugreizen naar een luchthaven of grensstation.

Treintijden zijn te vinden op sbb.ch, de website van Zwitserse spoorwegen.

Vanuit Genève zijn er vluchten van KLM en EasyJet naar Amsterdam. Daarnaast vliegt Transavia.com naar Rotterdam.

Foto: Wikipedia

Trein Zürich Airport

Flughafen ZürichDe luchthaven van Zürich is rechtstreeks per trein bereikbaar. Er rijden niet alleen frequent treinen naar Zürich Centraal (Zürich HB), maar ook naar tal van andere bestemmingen. 

Tussen Zürich Flughafen – Zürich HB:
Circa 8 à 9 treinen per uur. Reistijd: 10 tot 15 minuten. Er rijden daarnaast ook trams (lijn 10), maar die zijn veel langer onderweg (circa 45 tot 50 minuten).

Andere bestemmingen
Vanaf Zürich Airport rijden ook rechtstreekse treinen naar tal van andere bestemmingen. Hieronder een indicatie. Frequenties zijn op basis van de rechtstreekse treinen. Soms zijn er meer verbindingen, maar met overstap.

  • Basel SBB, 1x per uur
  • Bern, 2x per uur
  • Brig, 1x per uur
  • Genève, 1x tot 2x per uur
  • Lausanne, 1x tot 2x per uur
  • Schaffhausen, 1x per uur
  • Spiez, 1x per uur
  • St. Gallen, 2x per uur
  • Winterthur, ca 5x per uur

Niet alle bestemmingen zijn vanaf Zürich Airport rechtstreeks bereikbaar. Zo rijden er bijvoorbeeld geen rechtstreekse treinen naar Chur en Interlaken Ost.

Treintickets
Met het Swiss Transfer Ticket kunt u vanaf Zürich Airport tegen een vaste prijs naar iedere Zwitserse bestemming reizen. Dit ticket kunt u ook gebruiken als u binnen een maand weer terugreist naar een luchthaven of grensstation. Het Swiss Transfer Ticket kunt u het beste in Nederland online kopen.

Het treinstation van Zürich Airport heet Zürich Flughafen. Precieze treintijden vindt u op de website van de SBB.

Vliegen vanaf Zürich
KLM en Swiss International Air Lines vliegen tussen Amsterdam en Zürich Airport. Vanuit Düsseldorf en Keulen kunt u met Air Berlin vliegen naar Zürich.

Bus Basel Airport – Basel SBB (Lijn 50)

BaselEuroAirportTussen Basel Airport en het treinstation Basel SBB rijden frequent bussen. De bus rijdt op werkdagen overdag iedere 7,5 minuut. In het weekend rijdt de bus iedere tien minuten. In de avond rijdt de bus op werkdagen één keer per kwartier. De bus Basel Airport – Basel (Lijn 50) heeft een reistijd van ongeveer 17 minuten.

Vanaf Basel Airport kunt u naar ieder Zwitserse bestemming reizen met het Swiss Transfer Ticket. Binnen een maand na aankomst heeft u ook weer een transfer terug naar een Zwitserse luchthaven of naar een trein-grensovergang.

Vanaf Basel SBB kunt u naar veel bestemmingen rechtstreeks verder reizen. Bijvoorbeeld naar Genève, Lausanne, Brig, Interlaken, Bern, Zürich, Sargans en Chur.

(NB: Basel EuroAirport is gelegen in Frankrijk. De Zwitserse binnenlandse tarieven zijn echter van toepassing op de buslijn naar Basel EuroAirport).

Autotrein Kandersteg – Goppenstein

BLS8Bespaar tijd en neem de autotrein Kandersteg – Goppenstein. Ieder half uur rijdt deze autotrein. De rit duurt ongeveer 15 minuten. Omdat er alleen een tunnel is voor de trein, bent u met deze autotrein veel sneller dan als u alleen met de auto reist.

De treindienst Kandersteg – Goppenstein wordt aangeboden door de BLS.

Van Kandersteg naar Goppenstein
De eerste trein vertrekt om 5:50u. Vervolgens rijdt de trein ieder half uur tot 21:50u. Daarna vertrekt er nog om 22:50u en 23:50u een trein. De treinen die om :20 vertrekken kunnen alleen auto’s vervoeren tot 3,5 ton. Tarief: 22 tot 27 CHF per auto / camper (max 9 personen). Voor een caravan geldt ook een tarief van 22 CHF. (22 CHF geldt van maandag tot en met donderdag, op overige dagen 27 CHF). Voor de motor geldt een tarief van 16 CHF, voor de fiets 9 CHF.

Van Goppenstein naar Kandersteg
In deze richting vertrekt de 1e trein ook om 5:50u. Tot en met 22:20u rijdt de autotrein in deze richting elk half uur. Daarna rijdt er nog een extra late trein om 23:20u. De treinen van :50 kunnen in deze richting alleen auto’s vervoeren tot 3,5 ton. Als u met een motor of voertuig zwaarder dan 3,5 ton reist dan wordt aangeraden om 15 minuten voor vertrek aanwezig te zijn. Reserveren is niet mogelijk.

Nachttrein Zwitserland (City Night Line)

CNL1xDagelijks rijdt er vanuit Amsterdam een nachttrein naar Zwitserland. Meestal eindigt deze trein in Zürich, maar in het winterseizoen gaat de trein 1x per week door naar Brig. Dan stopt de nachttrein van City Night Line ook te Spiez, Kandersteg, Goppenstein en Brig.

De City Night Line rijdt tijdens het wintersportseizoen op vrijdagavond vanuit Nederland via Basel en Zürich door naar Brig. Daar komt de trein dan zaterdagochtend aan. Zaterdagavond rijdt de trein vanuit Zwitserland weer terug naar Nederland. Door deze verlenging hoeven wintersporters naar Spiez, Kandersteg, Goppenstein en Brig een keer minder over te stappen. Omdat de route via Zürich gaat, is dit niet de snelste route naar Brig, maar wel de goedkoopste.

Op alle dagen dat de nachttrein niet rijdt naar Brig, eindigt de trein in Zürich. Op dat moment stopt de trein in Zwitserland alleen te Basel Bad, Basel SBB, Baden en eindbestemming Zürich HB  (Hauptbahnhof). In Nederland kan er worden opgestapt te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem. Soms wordt de trein bij werkzaamheden omgeleid via Eindhoven. Dan vervalt de stop te Arnhem. Ook in Duitsland stopt de trein diverse malen, bijvoorbeeld in Keulen. Reizigers uit Zuid-Limburg kunnen via Heerlen en Aken naar Keulen reizen en daar opstappen. Ook vanuit Venlo is het soms handiger om via Mönchengladbach de trein naar Düsseldorf of Keulen te nemen.

De trein heeft de volgende accommodaties:

  • Slaapstoelen. Vanaf 29 euro per enkele reis.
  • Ligplaatsen. Vanaf 49 euro per plek in een zespersoons couchette, vanaf 59 euro in een vierpersoons couchette. In het rijtuig is een wasgelegenheid. Ontbijt is niet inbegrepen. Er is geen douche. In een zespersoons zijn er aan weerszijde van de cabine 3 bedden.
  • Slaapplaatsen. Vanaf 69 euro. De bedden zijn luxer dan bij de ligplaatsen. Er is in iedere cabine een eigen wasgelegenheid. Een klein ontbijt is inbegrepen en er is ook een douche in het rijtuig. Er zijn zowel cabines voor één persoon, als cabines voor twee en drie personen. De bedden bevinden zich boven elkaar.
  • Slaapplaatsen DeLuxe. Deze bieden dezelfde accommodatie als slaapplaatsen, maar nu heeft u ook een eigen douche en toilet.

Familierijtuig: kinderen spelen in de trein

CH1080Voor veel kinderen is treinreizen een feestje. Maar lange afstanden stilzitten vinden ze vaak minder leuk. In Zwitserland hebben ze daar een oplossing voor: het familierijtuig. Vandaag nam de Zwitserse spoorwegen (SBB) een nieuw type familierijtuig in gebruik.

Alle IC-2000 dubbeldekkerstreinen krijgen een vernieuwd familierijtuig. Het familierijtuig bevindt zich op het bovendek in het stuurstandrijtuig van de trein. In het rijtuig is een complete mini-speeltuin opgenomen met een glijbaan en touwbrug.

Twintig van de veertig IC-2000 treinen hebben al een familierijtuig. Eind 2012 moeten ook de andere 20 stammen een familierijtuig hebben. De rijtuigen worden in Olten omgebouwd, waarvoor een investering van 2,7 miljoen frank wordt uitgetrokken.

De IC-2000 treinen rijden tussen o.a. Romandshorn – Zürich – Bern – Brig, St. Gallen – Zürich – Bern – Lausanne – Genève Airport en vanuit Zürich Airport naar Basel en Luzern. Behalve Zwitserland kennen ook Noorwegen en Denemarken treinen met een familierijtuig.

Zwitserse Spoorwegen (SBB)

De SBB is de Zwitserse NS. De SBB rijdt op een netwerk van 3.000 kilometer spoor, waarvan een deel gedeeld wordt met andere maatschappijen. De SBB laat dagelijks 8.000 tot 9.000 treinen rijden. Daarmee is het netwerk van Zwitserland het drukste spoorwegnetwerk van Europa.

De Zwitserse spoorwegen verzorgen het treinverkeer op alle belangrijke trajecten. Vrijwel alle intercity’s worden verzorgd door de SBB. Er zijn ook nog vele andere vervoerders in Zwitserland actief. Maar daar hoef je je als reiziger niet in te verdiepen. Vrijwel alle reisinformatie – inclusief van bussen en boten – is te vinden op sbb.ch. Ook kun je via de kaartautomaat of via sbb,ch tickets kopen naar iedere bestemming. Hierbij geldt eveneens: inclusief vrijwel alle bussen en boten.

In Zwitserland is de trein relatief duur. Daarom is het verstandig om als u tijdens uw verblijf regelmatig op pad gaat een treinpas te kopen. Dan kunt u tegen een vaste prijs heel Zwitserland doorreizen. Ook weer inclusief vrijwel alle bussen, trams en boten. De kaart is niet geldig bij kabelbanen, maar meestal krijgt u daar 50% korting. De precieze geldigheid van een treinpas wordt duidelijk op onderstaande spoorkaart van Zwitserland.

Treinreizen in Zwitserland zijn misschien niet goedkoop, maar je krijgt er ook een hele belevenis voor terug. En veel comfort en een stipte reis. De treinen van de SBB staan namelijk bekend om hun punctualiteit. Als er toch vertraging is, dan blijven treinen vaak op elkaar wachten. Als dat niet kan, wordt dat omgeroepen en wordt er informatie gegeven over de volgende verbinding. Toch is de kans erg klein dat je een aansluiting mist.

In een aantal intercity’s zet de SBB een restauratierijtuig in. Dan kunt u onderweg dus ook een hapje en een drankje nuttigen. Ook aan kinderen is er gedacht, want een deel van de intercity’s heeft een rijtuig speciaal voor kinderen. In dat rijtuig is er zelfs een glijbaan, en allerlei andere faciliteiten voor kinderen. Om extra te kunnen genieten van het uitzicht hebben sommige treinen in de 1e klas ook een panoramarijtuig. Dat geldt bijvoorbeeld bij de meeste interregio’s tussen Basel en Locarno en Zürich en Locarno.

Bijzonder aan het Zwitserse spoorsysteem is dat er op verschillende stations aansluiting wordt gegeven van alle treinen op alle treinen. Op grote stations als Basel, Bern en Zürich komen de meeste treinen even voor heel binnen, en vertrekken ze vervolgens even over heel. Om dit systeem van aansluitingen mogelijk te maken moeten treinen tussen de drie steden korter dan een uur onderweg zijn. Om dat mogelijk te maken is de infrastructuur aangepast. Dat is typerend van de Zwitserse filosofie; er wordt gedacht in mogelijkheden, en als het in de bestaande situatie onmogelijk is, dan worden er maatregelen getroffen om te zorgen dat het wel mogelijk wordt.

Tussen de grote Zwitserse steden laten de Zwitserse spoorwegen minimaal één keer per uur een intercity rijden. Soms ook nog aangevuld met interregio’s – snelle treinen, maar door extra stops langzamer dan de intercity. Tussen Basel en Zürich rijden er bijvoorbeeld twee intercity’s per uur, en twee interregio’s per uur. Daar bovenop rijdt er ook nog een interregio die Basel SBB rechtstreeks met de luchthaven van Zürich verbindt.

Internationale treinen zijn in Zwitserland geïntegreerd met de binnenlandse treindienst. Zo heeft de TGV Zürich – Parijs tussen Zürich en Basel ook de functie van intercity. Datzelfde geldt voor de ICE, die bijvoorbeeld tussen Basel en Interlaken ook de functie heeft van binnenlandse intercity. Net als de gewone intercity zijn ook de internationale treinen binnen Zwitserland toeslagvrij en toegankelijk zonder reservering (nachttreinen uitgezonderd).

Sommige intercity’s rijden onder de naam ICN. Dat staat voor InterCity Neigezug. Deze intercity’s worden gereden met speciale treinen met kantelbaktechniek. Dankzij deze treinen konden de Zwitserse spoorwegen reistijden verkorten, zonder dat investeren in de infrastructuur nodig was. De kantelbaktechnologie maakt het namelijk mogelijk om in een bocht naar binnen te hellen, waardoor de trein aanmerkelijk sneller door bochten kan rijden. De ICN-treinen worden onder andere ingezet tussen Basel / Zürich – Biel/Bienne – Genève / Lausanne. Ook rijden de treinen tussen Zürich / Basel – Lugano (- Chiasso).

Foto’s: Copyright SBB (inclusief foto’s via Flickr)