Wilhelm Tell Express

WilhelmTellExpressDe Wilhelm Tell Express combineert de nostalgie van het stoomschip met de trein. De route gaat van Luzern naar Flüelen per schip, en vervolgens per trein over de beroemde Gotthard-spoorlijn. De route van de Wilhelm Tell Express kan gecombineerd worden met een bezoekje aan Bellinzona, Lugano of Locarno. 

Door de combinatie van trein en (stoom)schip is de Wilhelm Tell Express meer dan een mooie treinreis. Vanuit het centraal gelegen Luzern start de reis tegenover het station. In de zomer wordt naast het motorschip ook de nostalgische stoomboot ingezet. Tijdens de bijna drie uur durende boottocht wordt het Vierwoudstrekenmeer overgestoken. Op de achtergrond tekenen de bergtoppen van de Pilatus en de Rigi zich af.

De boot vaart in het hoogseizoen twee keer per dag (in beide richtingen), in de winter en het laagseizoen één keer per dag per richting. Aan boord is catering aanwezig en kan er een driegangenmaaltijd genuttigd worden.

In Flüelen kan de reis per trein worden voortgezet, per reguliere interregio. In de 1e klas heeft de trein een panoramarijtuig met extra grote ramen, waardoor er nog beter genoten kan worden van het uitzicht. Al snel na Flüelen volgt op de route van de Wilhelm Tell Express het plaatsje Erstfeld, waarna de route via vele bochten, bruggen en binnenbergse keertunnels wordt voortgezet richting Göschenen. Ondanks het bochtige traject weet de trein er nog aardig de vaart in te houden. Toch is er voldoende tijd om van het landschap te genieten.

In Göschenen kun je er voor kiezen om de route van de Wilhelm Tell Express vaarwel te zeggen, en over te stappen op een trein naar Andermatt. Dat is een indrukwekkende rit met de tandradtrein van de Matterhorn Gotthardbahn. Je kunt uiteraard ook in de trein blijven zitten om de route van de Wilhelm Tell Express te blijven volgen. Na vertrek uit Göschenen rijdt de trein de vijftien kilometer lange Gotthardtunnel in, een tunnel die al in 1882 werd geopend. Boven de tunnel liggen bergtoppen van bijna 3.000 meter. Een moeilijke klus dus om daaronder een tunnel aan te leggen. Duizenden arbeiders hebben eraan gewerkt, en 177 arbeiders hebben dit zelfs met hun leven moeten bekopen.

Uiteindelijk kost de rit door de tunnel zo’n tien minuten. In de tussentijd valt er niet veel te zien. Aan het einde van de tunnel komt de trein uit bij Airolo. Het spectaculairste deel van de Wilhelm Tell Express zit er dan naar onze mening op. Maar het uitzicht blijft – zoals we dat in Zwitserland gewend zijn – mooi. Een klein uur later komt de trein dan aan in Bellinzona. Het ene uur gaat de trein na Bellinzona door naar Locarno, het andere uur naar Lugano. Deze steden zijn ook zeker een bezoekje waard. Zo liggen er in Bellinzona nabij het station drie kastelen die door UNESCO als werelderfgoed worden gezien.

Een reistip vanuit onze redactie: blijf in Lugano of Bellinzona slapen, en neem de volgende ochtend de Bernina-bus (reserveren verplicht, alleen in de zomer) naar Tirano. In Tirano start naar onze mening de mooiste treinroute van Europa: de Bernina Express naar St. Moritz en Chur.

Categorie: Bijzondere treinen |
© Copyrights 2013 | Zwitserland per Trein