Glacier Express

GlacierCH6Bij de wereldberoemde Glacier Express draait het om het uitzicht. Dat moet ook wel, want het is de langzaamste sneltrein ter wereld. Tijdens de reis van Zermatt naar St. Moirtz (of Chur) passeert de Glacier Express 291 bruggen en 91 tunnels. Het traject Zermatt – Chur is goedkoop af te leggen met een treinpas van de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB).

De totale treinreis van Zermatt naar St. Moritz kost met de Glacier Express acht uur. In die tijd legt de trein zo’n 300 kilometer af. De TGV kan die afstand in een uur afleggen. Maar dan zou je het spectaculaire landschap missen. De treinreisGlacierCH5 duurt zo lang, omdat de trein door de bergen moet klimmen.

De Glacier Express begint aan de voet van de Matterhorn (4478 meter), in het autovrije dorp Zermatt. De Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) neemt het eerste deel van de reis voor zijn rekening. De rit gaat via Visp en Brig richting Andermatt. Vanaf Andermatt wordt de klim ingezet naar de Oberalppas, gelegen op 2033 meter hoogte. Dat is ook direct het hoogste punt wat de Glacier Express bereikt, daarna volgt de afdaling via een slingerende lijn naar Disentis. GlacierCH3In Disentis neemt de Rhätische Bahn (RhB) het stokje over van de MGB.

Het netwerk van de RhB is zo mogelijk nog mooier dan dat van de MGB. Vooral het deel van Chur naar St. Moritz is adembenemend. Niet voor niets heeft de UNESCO besloten dit deel van de Glacier Express op te nemen op de lijst van werelderfgoed. Op dit deel van de route ligt ook het indrukwekkende Landwasserviaduct. Volgens de redactie van Treinreiziger.nl is dit viaduct – 65 meter hoog(!) en 216 meter lang – het meest indrukwekkende van Europa. Na het passeren van het Landwasserviaduct komt de eindbestemming St. Moritz dichterbij.

De Glacier Express rijdt in de winter meestal 1x per dag. In de zomer rijdt de trein vaker en gaan er ook ritten naar Davos. De gehele route is een hele belevenis, maar kost ook heel veel tijd. Daarom kun je er ook voor kiezen om een deel van het traject af te leggen. Reserveren voor de rechtstreekse Glacier Express is verplicht. Deze kosten zijn nooit in de prijs inbegrepen.

De Glacier Express heeft extra grote ramen, zodat je beter van het uitzicht kunt genieten. Ook is er catering aan boord. Een andere mogelijkheid is om niet de rechtstreekse Glacier Express te nemen, maar de lokale treinen. In die treinen kunnen ook de ramen geopend worden, maar er is geen catering. De lokale treinen op de route rijden niet rechtstreeks. U neemt in Zermatt de trein naar Brig, daar kunt u overstappen op de trein naar Andermatt. In Andermatt is er aansluiting op de trein naar Disentis. In Disentis moet er vervolgens overgestapt worden naar Chur, waar de laatste overstap naar St. Moritz plaatsvindt. Er zijn op deze reis dus veel overstappen. Maar wees niet bang, aansluitingen gaan op deze route vrijwel nooit verloren.

Het is in veel gevallen het goedkoopst om niet een los treinticket te kopen, maar een treinpas van de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Deze kaart is bovendien ook geldig in de bus in Oberwallis en geeft vijftig procent korting tussen Chur en Disentis en tussen Brig, Spiez en Interlaken. Een treinpas voor het MGB-netwerk kost voor 2 dagen 99 Zwitserse frank. De reisdagen kunnen gebruikt worden binnen een periode van een maand. De treinpas is aanzienlijk voordeliger dan een los retourtje Zermatt – Disentis. Dat kost 172 Zwitserse frank. Een ander voordeel is dat er ook een familiepas is, waarmee voor de prijs van 2 volwassenen ook gratis 3 kinderen jonger dan 16 jaar mee mogen.

© Copyrights 2013 | Zwitserland per Trein